Šesté kolo soutěže Junior Achievement Česká republika, s podtitulem ULTRABOOK: KLÍČ K NOVÝM TYPŮM ICT SLUŽEB, proběhlo 3. května v prostorách ČVUT FEL. Celodenní, do posledního okamžiku nabitý program, byl pro středoškoláky velkou výzvou. Školáci, kteří přijeli celkem z odborných středních škol různého zaměření (technické obory, obchodní akademie apod.) z celé České republiky, byly náhodně rozlosováni do čtyř nebo pětičlenných týmů a seznámili se spolu až na začátku dne, stejně jako s tématem soutěže.
Kromě téměř 100 středoškolských studentů byli důležitou součástí celého dne vysokoškolští studenti, kteří plnili roli konzultantů a koučů pro budoucí kolegy. Ti byli časně z rána zaškoleni, nejen o organizačních detailech průběhu soutěže a jejich povinnostech, ale i o podrobnostech tématu soutěže. Studenti středních škol se spolu se svými vyučujícími začali do centra dění sjíždět chvíli před devátou. Odbytím deváté hodiny už soutěž nabírala na obrátkách zahájením, představením celé soutěže, odborných konzultantů a v neposlední řadě prozrazením tématu letošního ročníku. Zadání bylo zapeklité a určitě by kde koho pěkně potrápilo:
„Navrhněte službu, u které využijete Ultrabook a jeho inovativní technologie“
Navrhněte novou službu, která využívá technologií Ultrabooku Následovalo rozdělení do týmů zábavnou formu – pokud jste šli zrovna kolem D3-209, mohli jste mít pocit, že se procházíte holešovickou ZOO a ne fakultou elektrotechnickou :). Každý vysokoškolský konzultant měl letos na starosti rovnou dva týmy, což dalo značně zabrat, ale o to větší byly získané zkušenosti. Po rozdělení do týmů už studentům nebránilo nic v cestě za společným cílem.
Nebylo to ale tak jednoduché. Na samotné vypracování projektu (od vymyšlení originálního nápadu po tři stránky formátu A4) dostali 4 hodiny plus další hodinu na přípravu prezentace. Během této doby měli k dispozici odborné konzultanty z několika firem i odvětví, se kterými měli své inovativní či kreativní nápady konzultovat.
K nim si mohli kdykoliv přijít pro radu, zeptat se jich na názor a obhajovat své nápady. Čím více byli aktivní, tím více mohli od těchto odborníků získat zkušeností a rad pro jejich projekt.
Některé týmy se do realizace vrhly po hlavě, jiné ze začátku tápaly – ale není čemu se divit, téma bylo opravdu zapeklité, a i vysokoškolských konzultantům dalo ráno práci vyjasnit si požadavky a cíl práce. Bylo zajímavé sledovat, jak jednotlivé týmy v čase postupují, ale o tom v příštím díle. Jak se krátil čas, přibývala nervozita, ale všechny týmy své projekty nakonec zdárně dokončily a odevzdaly. Poté si užívali zaslouženou chvíli oddychu před závěrečnými prezentacemi.
Vyvrcholením celého dne byly závěrečné tříminutové prezentace svých návrhů, kde se musel aktivně zapojit každý člen týmu. Prezentovalo se nejen před odbornou porotou, ale i před všemi ostatními účastníky. Porota, která nakonec rozhodovala o vítězi, byla tvořena odborníky z různých firem.
Porota vybírala vítěze podle vypracovaných projektů, ale nakonec – jak už to tak v praxi bývá – nejvíce rozhodovala přesvědčivost prezentace. Téměř nikdo ze studentů neměl mnoho zkušeností s prezentováním a už vůbec ne před takovým plénem, proto i toto byla pro školáky skvělá zkušenost. Každý tým zvolil jiný styl prezentace – některým se podařilo „prodat“ svůj nápad vtipnou scénkou, jiní prezentovali seriózně „managementu“. Po každé prezentaci měla porota prostor pro pár otázek, kterými se snažila otestovat připravenost studentů. Všechny týmy nakonec prezentovaly zajímavé nápady a porota měla určitě velmi těžké rozhodování. Nakonec po poradě přece jen vybrala tři vítězné týmy.
Na závěr členové výherních týmů dělali v angličtině pohovory s organizátory. Ti z nich vybrali dva nejlepší, kteří se zúčastní mezinárodního kola v Belgickém Bruselu!
Další fotky si můžete prohlídnout na facebookových stránkách Junior Achievement Czech Republic.