V dnešním příspěvku se společně podíváme na zprofanovaný pojem, který především v posledních letech nabývá na síle – teambuilding. Odpovíme si na několik základních otázek: Co vlastně znamená pojem teambuilding? Jaké základní přínosy a úskalí s sebou přináší? Jakým způsobem se k němu stavíme uvnitř Centra znalostního managementu? Co si o důležitosti pořádání teambuildingů myslí kolegové z CZM? Každý čtenář se zájmem o problematiku teambuildingů si jistě přijde na své.
Pojem teambuilding
Výraz teambuilding je složen z anglických slov team (tým) a building (budování). Zkráceně se jedná o jednu z důležitých metod zážitkového vzdělávání s cílem rozvoje týmu, týmové spolupráce a dalších týmových schopností, dovedností. Teambuildingy se obvykle pořádají mimo pracoviště a jejich náplň závisí na momentálních potřebách, avšak často i na invenci a kreativitě vedení společnosti nebo samotných zaměstnanců.
Jaká je základní náplň teambuildingů? Žádná odpověď by nebyla úplně přesná, protože na těchto akcích se může dít téměř cokoliv. Z vlastních zkušeností vím, že se můžeme setkat s „klasickou hospodou“, sportovním kláním (fotbal, motokáry, bowling, lasergame…), účastí na kulturním představení, neformálními workshopy i mnoha odlišnými příležitostmi. Jednu z hlavních výhod spatřuji v tom, že nápadům se meze nekladou.
Co může v budování týmové komunikace a spolupráce či společném překonávání překážek „házet klacky pod nohy“? Podle mého názoru je rizik celá řada, nicméně dovolím si zmínit jedno základní – člověk se nikdy nezavděčí všem. V literatuře můžeme vypátrat, že ideální hodnota počtu účastníků teambuildingu je mezi 8 a 12 lidmi. Osobně bych spodní hranici vůbec nespecifikoval a horní závisí na zvolených aktivitách i každé momentální situaci. Na hokejové utkání půjdu raději ve společnosti 3 – 5 kolegů, avšak ve stejném počtu si fotbal moc dobře nezahraji. Pokud někdo organizuje teambuildingy, měl by už z jejich podstaty zapojit do přípravy budoucí účastníky. V opačném případě nemusí dojít k plnění předem specifikovaných cílů a naopak může bohužel dojít k nežádanému efektu na některých ze zaměstnanců. Komunikace je důležitá již v období přípravy.
Obrázek č. 1: Teambuilding
Předchozí odstavce textu postačují za účelem základního představení pojmu teambuilding. Na internetu i jiných zdrojích si můžete vyhledat další zajímavé informace a dočíst se např. o zásadách dobrovolnosti, návaznosti, určení vstupů a cílů a v neposlední řadě též o zásadě přiměřenosti. Společně se již konečně podíváme, jakým způsobem nahlížíme na podobné akce v rámci CZM.
Teambuilding v CZM
V CZM považujeme zdravého týmového ducha za důležitý aspekt spolupráce pracovního kolektivu. Jak se můžete dočíst i níže z komentáře našeho developera Romana Lanského, teambuildingy rozdělujeme do tří základních kategorií:
- Náhodné: Chmurná nálada v týmu? Zajímavý sportovní zápas? Chuť na jedno, dvě orosená? Stačí zvolat „Pivo?“ anebo napsat email s bližšími informacemi. Skupinka ochotných kolegů se většinou najde. Některé akce jsou naprosto neorganizované, prostě a jednoduše se „zvedneme a jdeme“. U jiných akcí je potřeba jistá příprava.
- PIVA (Pravidelné Informativní Vyhodnocení Aktivity) CZM: Tato akce se koná až na výjimky pravidelně jednou za dva týdny. Obvykle zvolíme nějakou hospodu, kde diskutujeme nad pracovními/osobními zážitky nejen z posledních čtrnácti dní. Občas se i sportovně vyžijeme. Někdy se jedná o rozlučku s odcházejícím kolegou.
- Hlavní: Nezapomenutelné akce – chata Hlavice, vánoční večírek! V prvním případě se jedná o několikadenní záležitost, kterou organizuje vedoucí CZM pan proděkan Kočí jednou za rok v Hlavici. Druhý případ se liší rok od roku, ale základy jsou vždy stejné. Propojit uvažování lidí přes body zájmu a nabít se energií do nového roku.
Dříve jste se na našem blogu mohli setkat s několika články z mé dílny, jež informovaly o podmnožině zajímavých teambuildingových akcí, kterých jsme se v rámci CZM zúčastnili. Pro připomenutí přikládám seznam některých z nich:
- CZM teambuilding v Hlavici
- Z CZM až do Kanady
- CZM teambuilding? Hlavice 2014!
- Závěr roku ve znamení budování týmu
Názory kolegů
Jak je v některých mých příspěvcích dobrým zvykem, zapojil jsem do jejich obsahu názory a úvahy od mých kolegů z týmu, kterým jsem položil jednoduchou otázku: Co si vybavíte, pokud se řekne teambuilding? V následujících odstavcích se dozvíte jejich odpovědi, které aspoň částečně ukazují, že dobře postavený teambuilding nejsou pouze vyhozené peníze.



Závěr
V dnešním článku jsem popsal termín teambuilding ze tří úhlů pohledu – nejdříve jsem se zaměřil na krátký obecný výklad, následně jsem připomněl, jakým způsobem nahlížíme na teambuilding v CZM, na závěr jsem přidal postřehy od trojice kolegů z týmu. Zažili jste již sami nějaký teambuilding? Co bylo jeho náplní? Jakým způsobem probíhal a splnil svůj cíl?