Ve středu 18. 11. 2015 se v Centru znalostního managementu ve spolupráci se sympatickými hosty z Komerční banky konal workshop, který byl zaměřený na týmové hledání řešení, jeho odprezentování a obhájení před kolegy. Konkrétním úkolem, který byl společný pro všechny zúčastněné týmy, bylo pomocí metody design studio navrhnout dashboard aplikace KB pro chytré mobilní telefony, aby co nejvíc vyhovoval mladým lidem a reflektoval jejich specifické potřeby. Workshopu se zúčastnili studenti FELu, FITu, za CZM jeho spoluvedoucí Ing. Pavel Náplava, který největší mírou přispěl k realizaci akce, a v neposlední řadě stážisté CZM.
Průběh workshopu
Po úvodním krátkém čekání na pozdě příchozí, jichž bylo naštěstí minimum, se mohli naši hosté představit a objasnit nám úlohu, která se bude řešit. Posléze se s námi krátce bavili o tom, v jaké míře a zda vůbec využíváme pro účely bankovnictví aplikací, ať už od KB, nebo od jiných bank. Překvapivě vyplynulo, že počet studentů, kteří tyto aplikace užívají, zdaleka není převažující, jak by se dalo v dnešní době automaticky předpokládat. To ovšem vůbec nevadilo, neboť jak bylo zdůrazněno, při návrhu uživatelského rozhraní často pomáhají lidé „zvenku“, kteří nejsou 100% znalí dané tematiky. Právě pro ně je určen výsledný produkt a nejsou omezováni, obrazně řečeno, uvažováním v zajetých kolejích.
Jako další krok následovalo rozdělení účastníků do čtyřčlenných až pětičlenných týmů tak, aby to všem vyhovovalo. Následně jsme dostali papíry s načrtnutými obrysy telefonu jako předlohou pro náš návrh. Osobně musím vyzdvihnout organizaci, která byla profesionální, a nestávalo se tak, že by se některé činnosti nestíhaly, anebo by naopak nebylo co dělat. Každý se mohl kdykoliv zeptat zástupců KB, kteří procházeli mezi námi. V průběhu prvního kola návrhu si každý za sebe vymyslel, jak by měl jeho dashboard vypadat. Druhé kolo bylo věnováno představení jednotlivých návrhů v rámci týmu. A na závěr této části se každý tým sjednotil na svém společném návrhu, který obsahoval to nejlepší od každého člena.
Pro mnohé nejzajímavější i nejadrenalinovější částí workshopu byla týmová prezentace, pojatá někdy ve dvojici, někdy prezentací celého týmu. Nikomu se ale nestalo, že by ho jeho řečnické schopnosti zradily, až na jeden veselý přeřek (autor zmíněného přeřeku byl však z vítězného týmu, tak mám tajné podezření, že to snad dotyčnému týmu i pomohlo). Kvalita návrhů byla obecně dobrá a vyrovnaná. Následovala přestávka na občerstvení a vyhodnocení úspěšnosti týmů. Najít vítěze byl prý značný ořech, přesto bylo slavnostně vyhlášeno 1. a 2. místo. Vítězové si mohli vybrat jako ceny selfie tyče nebo powerbanky. Drobný dárek a doklad o účasti však dostali úplně všichni účastníci.
Zhodnocení
Na závěr workshopu se konalo vzájemné předání zpětné vazby. Byli jsme ujištěni, že naše návrhy budou v KB brány při návrhu aplikací v potaz. Celkově hodnotím tento workshop pozitivně. Jednalo se o další cennou možnost zkusit si něco navrhnout a odprezentovat, což se pro studenty vždy hodí. Osobně se těším se na příští příležitost.
O krátké vyjádření názoru jsem požádal také dva kolegy:
„Jako téma workshopu byla zvolena studentům poměrně známá doména – mobilní bankovnictví. Workshop tak nekladl žádné zvláštní požadavky na znalosti účastníků a každý se mohl jednoduše zapojit. Vedle návrhu mobilního bankovnictví jsme si tak vyzkoušeli také metodiku týmové spolupráce a prezentaci výstupů před lidmi z Komerční banky, kterým patří poděkování.“
„Workshop byl fajn. Vyzkoušel jsem si nové a procvičil známé věci. Oceňuji, že se nám věnovali mladí lidé z různých oddělení KB, kteří koordinovali práci. To mi dalo asi nejvíce – styl práce v týmu při dodržování časového limitu.“