Ve svém minulém článku o tom, jak v CZM probíhá organizace workshopů, jsem uváděl, že CZM má v úmyslu pořádat své workshopy opakovaně a pravidelně. Organizace akcí v letním semestru je vždy mnohem komplikovanější než v zimním. Sám jsem na vlastní kůži pocítil náročnost příprav na státní závěrečné zkoušky a s tím spojený nedostatek času na cokoliv jiného. Přesto se ještě na jeden workshop s IBM čas našel, a tak byl pro aktuální akademický rok plán úspěšně splněn. Jak workshop probíhal?

Průběh workshopu

Jediným lektorem a řečníkem byl tentokrát pan Jan Veselý. Jan Veselý má mnohaleté zkušenosti s využíváním metody Lean Startup jak při práci na svých projektech, tak při pomoci lidem a organizacím rozjíždějícím své vlastní projekty. Působí mimo jiné v roli mentora, organizátora akceleračních programů pro inovátory a konferencí zaměřených na inovace ve vzdělávání. Je zakladatelem sítě jednotlivců a organizací podporujících inovace.

Po úvodním vzájemném představení byly vysvětleny klíčové pojmy jako Lean Canvas (zjednodušeně řečeno podnikatelský plán na jedné straně A4), Lean Startup (vědecká metoda rozvíjení podnikání) a bylo pojednáno o tom, proč je vhodnější tvořit klasický několikastránkový byznys plán až později a proč je pro začátky podnikání výhodnější použít Lean Canvas. Dalším velmi důležitým pojmem je product-market-fit. Když ho máme, náš produkt “sedí” trhu jako ulitý a zákazníci mají dobrý důvod začít nám trhat ruce. Častou chybou začínajících podnikatelů je potom prý také to, že za svůj produkt považují pouze svůj nabízený produkt či službu. Tím správným produktem by však měla být znalost smysluplných odpovědí na jednotlivé části modelu Lean Canvas tak, aby byl celý plán rozumný.

Tím se dostáváme k tomu, co tento plán obsahuje. V pořadí, v jakém je dle autorů vhodné ho vyplňovat (tedy nikoliv jeden obdélníček za druhým), obsahuje tyto části:

  • zákazníci – Kdo jsou mí zákazníci nebo uživatelé?
  • první vlaštovky – Koho oslovím nejdříve?
  • problém – Jaké jsou největší potřeby nebo problémy zákazníků?
  • existující alternativy – Jaká řešení už existují?
  • unikátní hodnota – V čem jsem lepší než jiní?
  • srozumitelný opis – Jak co nejkratším způsobem popíši svoje řešení?
  • cenový model – Jakou cenu budu chtít za to, že vyřeším problém?
  • cesty k zákazníkům – Jak se dostanu k zákazníkům?
  • indikátory – Kdy budu úspěšný a jak to změřím?
  • struktura nákladů – Jaké jsou mé náklady?
  • neférová výhoda – Co mám já a nikdo jiný se k tomu snadno nedostane?

Povšimněte si, že metoda začíná velkým zájmem o zákazníka, jeho problémy, přání, samotný produkt přitom obývá jen jeden obdélníček z mnoha. Taktéž je zajímavé, že cenový model se navrhuje před posouzením nákladů a ani s nimi nijak nepočítá.

Workshop tedy dále pokračoval za všeobecné spokojenosti a občasných dotazů postupným vyplňováním modelu Lean Canvas podle toho, kdo si připravil jaký projekt nebo byznys, což měli účastníci za “domácí úkol”. Lektor vždy danou oblast vysvětlil, zdůvodnil její důležitost a následně nechal chvíli času na vyplnění. Vše průběžně doplňoval zajímavými postřehy nejen ze své praxe. Tím jsme se také dozvěděli, jaký reklamní slogan si určitě nemáme volit. Neuvádím jej z důvodu mravní nevhodnosti pro veřejné médium.

Tento workshop i díky tomu, že byl tentokráte svojí náplní více zaměřen na stážisty CZM, nabídl opět něco nového. Věřím, že ti kolegové, kteří vedou projekty, nebo na nich primárně pracují, mohou získané znalosti elegantně a svižně upotřebit. Ostatní nemusí být smutní, neboť se dozvěděli stejně tak mnoho obecných informací “ze života” nebo se časem přece jen projektů a podnikání dotknou. O krátké zhodnocení akce jsem požádal také účastnici Lucii Houbovou:

Lucie Houbová

L. Houbová

“Téma workshopu mě velmi zaujalo, proto jsem se rozhodla této akce zúčastnit. Měla jsem však trochu strach, že tématu nebudu úplně rozumět, protože se nezabývám IT. Ale vzhledem k tomu, že se workshop měl týkat i oblasti obchodu, nakonec jsem se připojila. Workshop byl pro mě velkým přínosem, dozvěděla jsem se spoustu nových informací nejen díky jeho formě a interakci mezi lektorem a posluchači, ale i zkušenosti přednášejícího, který ukázal, že danému tématu skutečně rozumí. Ráda bych se zúčastnila i dalších akcí CZM.”

Fotogalerie

Trackback

Zatím žádný komentář, buďte první!

Vložit komentář

WP-SpamFree by Pole Position Marketing