Od března do června letošního roku jsem měl možnost být součástí projektového týmu, jenž implementoval procesy na platformě IBM Business Process Manager v bance sídlící v Praze. Dříve jsem čtenáře blogu seznámil se svými zkušenostmi v rámci stáže v CZM a popsal roli BPM vývojáře. V dnešním článku bych se rád podělil se svými zážitky z externího projektu.
Zapojení do projektu
Do projektu jsem se zapojil v plném běhu. První den mě čekalo seznámení s projektovým týmem (ten se skládal převážně z lidí z IBM), dále seznámení s prostředím a čtení velkého množství dokumentace, abych mohl co nejdříve dostat první úkoly. První den jsem si také na IT oddělení musel nechat zařídit přístupy, abych mohl pracovat jak přímo na místě, tak vzdáleně přes VPN. Přes všechna počáteční úskalí se vše podařilo nastavit a mohl jsem se pustit do práce. Náš tým měl vyčleněnu jednu místnost přímo v bance. Do této místnosti jsme chodili pracovat, konaly se zde interní porady a přípravy na jednání se zákazníkem.
Moje úkoly
Prvním úkolem, který jsem dostal, byla integrace na webové služby dalších systémů banky. Protože BPM technologie staví hlavně na integracích s okolními systémy a podobný úkol jsem doposud v rámci CZM neřešil, byl jsem rád, že se naučím něco nového. Posléze jsem implementoval požadavky na procesy tak, jak byly vydefinované v zadání nebo přicházely jako výstupy z testování a zaváděl jsem konvence k nastavení některých částí aplikačního serveru. Metodiku vývoje zpracovala jiná firma. Z tohoto důvodu jsem ji musel nastudovat a dodržovat pravidla, jež definovala, i když se v některých ohledech odlišovala od pravidel, která dodržujeme v CZM.
Zajímavé na reálných projektech z praxe je řízení lidských zdrojů. Libovolný pracovník je alokovaný na určitý počet MD (man-day). Všichni kolegové z IBM kromě tohoto projektu pracovali na nějakém dalším. Projektový manažer měl občas plné ruce práce s plánováním termínů, což v konečném důsledku mělo vliv i na mne. Protože test manažerka musela jít pracovat na další projekt, bylo mi přiděleno testování. Testoval jsem podle scénářů, které připravila test manažerka, a nalezené nedostatky jsem hlásil kolegům. Částečně jsem tyto nedostatky také opravoval.
Po dokončení testování a spuštění pilotního provozu na mne čekal poslední úkol. K hotové aplikaci nahrát výuková videa, která pomohou uživatelům s orientací v nové aplikaci. Videa jsem posílal k akceptaci zástupcům zákazníka. Některé jejich části bylo nutné nahrát přímo v produkčním prostředí. Domluvil jsem se na schůzce s analytikem zákazníka a videa jsem za jeho asistence dokončil. Během následných diskuzí jsme vyladili scénáře videí tak, aby uživatelé na první zhlédnutí poznali, co se od nich očekává a jak mají s aplikací pracovat.
Co mi projekt dal
Co jsem si z tohoto projektu odnesl? Že mám přijmout výzvu, ať už je v jakékoli podobě. Že pracovní náplň, jíž se obvykle nezabývám (testování, výuková videa), mi může pomoci rozšířit své obzory a umožní mi více myslet s nadhledem. A také, že úspěšný projekt staví především primárně na lidech a až posléze na technologiích. Můžete si pořídit sebelepší technologické řešení, ale lidský faktor hraje pořád nejvýznamnější roli a rozhoduje, jestli skončí projekt úspěchem nebo krachem. I když si stokrát zopakujete teorii projektového řízení, v praxi je nutné vždy hledat kompromis.
V současné době aplikace přešla do plného produkčního provozu na všech pobočkách banky a já pracuji na dalším projektu, tentokrát pro nadnárodní zajišťovací společnost.