Nedávno jsem si přečetl článek „Nejen studiem a prací je student živ“ na blogu CZM a jelikož jsem se sám několika soutěží během studia zúčastnil, porovnával jsem si tento článek se svými zkušenostmi a nakonec jsem se rozhodl, že zkusím sepsat pár postřehů a myšlenek ze svého úhlu pohledu. To, jak se mi to (ne)povedlo, musíte posoudit sami.
Pojďme začít trochu obšírněji. Co dělat na univerzitě, když už se tam člověk dostane? Samozřejmě lidé chodí na VŠ studovat a prohlubovat své znalosti v daném oboru tak, aby byli řádně připraveni pro vysněné zaměstnání. Někteří z nich, včetně mě, po čase zjistí, že je samotné teoretické studium úplně nenaplňuje a není to přesně to, co od VŠ čekali, a začnou řešit, co dál. Jedna velká skupina studentů začne při škole zároveň pracovat, což je mnohdy výborná věc, jak proniknout do praxe, porovnat akademické prostředí se skutečným profesním životem a získat cenné zkušenosti. Pak je zde druhá skupina lidí, mezi kterou se řadím i já, kteří trvalou práci při studiu nevyhledávají, ať už pro to mají různé důvody, ale kteří by také chtěli nějakým způsobem konfrontovat své ve škole nabité znalosti při řešení reálných problémů. Jenže co s tím?
Tak přesně na toto jsem se sám sebe ptal již na gymnáziu a na univerzitě tato otázka získala ještě více na intenzitě. Mojí odpovědí bylo vždy jedno jediné slovo – soutěž. Během svého studentského života jsem se zúčastnil několika soutěží a zkusil bych nyní popsat, proč soutěže vyhledávám, co pro mě znamenají, co mi přinášejí a co si o nich já osobně myslím.
Pro mě osobně jsou soutěže, ať už jakéhokoliv typu a formátu, především prostředkem ke konfrontaci v dobrém slova smyslu. Už od mládí jsem měl potřebu se s někým porovnávat, zjišťovat, jak jsem na tom v porovnání s ostatními. Jakmile jsem zjistil, že je někdo lepší (samozřejmě se většinou někdo takový našel), začal jsem na sobě ještě více pracovat tak, abych ty „lepší“ dostihl, ideálně i předstihl. To vše přesně v duchu citátu, kterým jsem pojmenoval celý svůj článek – „Jediný důvod, proč soutěžit, je zlepšit sám sebe.“ Pro mě je soutěžení a s tím spojená možnost konfrontace se studenty nejen z jiných univerzit, ale i států a kontinentů významným faktorem mého života a zdrojem obrovské vnitřní motivace pro dosahování stále lepších výsledků. Pocit, že něco dokážu stejně tak dobře, ne-li lépe než ostatní studenti (rozuměj konkurenti v budoucím profesním životě), je zkrátka k nezaplacení. Nebo Vy snad chcete ve svém životě spadnout mezi šedý průměr a být na tom plus minus stejně jako ti ostatní? A pokud ne, co Vás žene k neustálému zlepšování se? U mě to jsou právě soutěže a možnost konfrontace.
Soutěživost je vlastnost, kterou ne každý má a kterou ne každý vyhledává. Co jiného tedy z mého pohledu soutěže nabízejí? Co třeba možnost si někde v klidu vyzkoušet své znalosti a dovednosti při řešení reálných problémů, aniž bych za to byl v případě chyby negativně hodnocený ať už učiteli, nebo dokonce zaměstnavateli. Takových možností (příležitostí) skutečně mnoho přímo na univerzitě není, takže co s tím? Jistě Vám je jasné, že opět směřuji k soutěžím. Mnoho akcí organizovaných pro studenty VŠ je založeno na řešení reálných problémů, kdy jsou studentům předloženy k řešení skutečné problémy z praxe. Studenti si takto mohou otestovat své zkušenosti a dovednosti a díky řešení reálných problémů mohou často získat i feedback od organizátorů, který jim snadno napoví, v čem uvažovali dobře a co by měli příště udělat jinak. Studenti tak získávají podobné zkušenosti, jako kdyby pracovali, a mohou si ověřit na reálných problémech, co umí a jak jsou dobří.
Dalším positivem je v případě týmových soutěží právě samotná týmová spolupráce, která se mimochodem podle mě stala v posledních letech velkým hitem na naší fakultě. Všichni Vám říkají, že mnoho, možná většina reálných projektů se řeší v týmech, a na škole se nás k tomu snaží nasměrovat. Ale co si budeme povídat, týmová spolupráce ve škole se dá vždy obejít tak, aby to bylo co nejméně bolestivé. Ale co taková soutěž jako Global Management Challenge, kde máte vždy 3 dny na zpracování cca 200 údajů a musíte pro další kolo nastavit 70 hodnot pro parametry, které budete zadávat jako vaše řešení. To vše při vědomí, že samozřejmě během těchto 3 dnů chodíte do školy, máte jiné povinnosti, v týmu je 5 lidí, kdy každý je zodpovědný za určitou část rozhodování a každý má svůj názor. Vy toto vše musíte skloubit a vyprodukovat nějaký výsledek za celý tým. Je to výborné cvičení na time management, komunikaci v týmu, či přijímání a zdůvodňování svých myšlenek, nápadů a rozhodnutí.
Abych se příliš nerozepsal, zmíním už jenom jednu věc. Pokud patříte mezi studenty, kteří při škole nepracují, hrozí Vám, že až po skončení studia budete hledat zaměstnání, všude Vás „vyhodí“ s tím, že nemáte praxi. Ale proč si neudělat „něco“ na způsob praxe jinou formou a to takovou, že si budete jen hrát (nezdá se Vám to jako sen?). Mnoho společností organizuje studentské soutěže za prostým účelem – výběr nejlepších studentů jako potenciálních zaměstnanců vhodných pro danou firmu. Sám ze své zkušenosti mohu říci, že jen účast ve výběrovém řízení jedné soutěže mi dala možnost projít si výběrovým řízením, kterým procházejí i uchazeči o zaměstnání, což je samo o sobě velká zkušenost pro budoucí pohovory. Navíc v jednom případě jsem díky mým výsledkům (a to jsem nepostoupil až do finále) v neustálém kontaktu s danou firmou a mám příslib další spolupráce včetně toho, že pokud bych se chtěl ucházet o zaměstnání, nemusím již absolvované body přijímacího řízení procházet znovu, ale budou mi uznány.
Je jasné, že soutěžení přináší výhod mnohem více, nezmínil jsem např. vůbec o navazování velice zajímavých kontaktů. V soutěžení může každý vidět něco jiného, někdo dokonce může považovat soutěžení na VŠ za nesmysl. Já si to nemyslím a svůj život si bez soutěžení neumím ani představit. Vždyť celý život o něco usilujeme/soutěžíme, tak proč to nedělat i během studia s vědomím, že ztratit můžeme maximálně svůj čas, ale získat můžeme velmi mnoho.
Pro zájemce o soutěžení přidávám ještě pár odkazů, na kterých můžete najít další informace o některých soutěžích:
Global management challenge – http://www.czechgmc.cz/index.php
Manažerem nanečisto – http://www.batova-vila.cz/manazer/index.html
Strategy cup – http://www.bcg.cz/join_bcg/strategy_cup/default.aspx
Horizon – http://www.horizon2011.mckinsey.com/
Barcelona challenge – http://www.procter-gamble.cz/barcelona.php
Jan Dvořák
Jan Dvořák
Jeste mozna jedno male doplneni – byl jsem velmi prekvapen, ze kvality souteze GMC vnima i akademicky svet, nebot v jednom magisterskem predmetu nam dokonce bylo nabidnuto, ze v ramci splneni podminek pro absolvovani predmetu muzeme sepsat semestralni praci na urcite tema, ci se zucastnit teto souteze, a potvrzena ucast v soutezi GMC nahradi tuto praci!
To je podle meho velice zajimavy zpusob motivace pro studenty na to, aby se do souteze zapojili, navic z meho hlediska je toto jednou z dalsich mnoha vyhod soutezi.
Takze HURA do soutezi, pomalu se nam jich dost rozjizdi!