Načítám...
Rozhovory

Michal Špeta – Stáž v CZM jeho očima

V dnešním rozhovoru se sportovní terminologií dostáváme k pomyslné „bramborové“ medaili. Čtvrtým stážistou, který se podělil o své zkušenosti je Michal Špeta, který je podobně jako Eva Charvátová „čistým“ absolventem naší fakulty. Na rozdíl od ní si ale prošel všemi námi vyučovanými předměty a dělal u nás i svou bakalářskou a diplomovou práci. Je vidět, že rozmanitost našich stážistů je velká a záleží jen na nich, jak své působení u nás využijí. V centru vydržel až do konce svého studia, spojil s ním svou diplomovou práci a v jednu chvilku to dokonce vypadalo, že bude u nás pokračovat v rámci navazujícího doktorského studia. Nakonec z toho sešlo, ale to nic nemění na faktu, že po celou dobu svého působení patřil Michal ke klíčovým stážistům v centru. Vidí i on sám, s odstupem času, že doba, kterou u nás strávil byla pro něj přínosná? Co by doporučil ostatním studentům, kteří něco podobného zvažují?

Ahoj Michale, nejdříve řekni něco o tvém studiu a co by jsi  chtěl čtenářům sdělit.

Je tomu již nějaký čas, kdy jsem poprvé vstoupil na akademickou půdu ČVUT FEL a zahájil tak další etapu své cesty za vzděláním. Na této cestě mě potkala celá řada překážek a výzev, se kterými jsem se musel poprat, přičemž mnohdy tou nejcennější pomocí byly zkušenosti starších kolegů (ať už poskytnuté přímo, či zprostředkovaně přes spolužáky, studentské servery apod.). Svoji cestu za inženýrským titulem mám již úspěšně za sebou, a proto nastal čas, abych se i já podělil o své postřehy a zkušenosti, které jsem nashromáždil během bakalářského studia na Manažerské informatice a magisterského studia v rámci oboru Management a řízení v elektrotechnice. Konkrétně bych rád poslal do světa svoji velikou zkušenost jménem Centrum znalostního managementu (CZM).

Kdy a jak jsi se o CZM dozvěděl?

Stejně jako desítky studentů přede mnou, i já poprvé přišel do kontaktu s CZM v rámci jím vyučovaných předmětů. Podařilo se mi tím získat kromě znalostí i napojení na zajímavou komunitu lidí, které zajímá i něco více nad rámce standardní výuky. Zásluhou opečovávaného facebookového profilu centra se pak ke mně dostala informace o stáži slibující participaci na aktivitách CZM. Inzerát přišel právě ve chvíli, kdy jsem hledal způsob, jak při studiu dělat něco, co by mě posunulo dále než ostatní studenty, a proto jsem neváhal a přihlásil se do výběrového řízení na analytickou pozici.

Jak probíhalo výběrové řízení?

Aby se z mého vyprávění nestal román o šesti dějstvích, nebudu zde popisovat samotný průběh přijímacího řízení, na jehož konci jsem byl do centra přijat, ale zkusím zde uvést své tipy a postřehy. Přemýšlíte-li o tom, jak se do CZM dostat, pak vězte, že stěžejní je váš přístup. Málokdo má ve třeťáku bakaláře hluboké znalosti procesního řízení nebo bohaté projektové zkušenosti. Devizou, kterou CZM hledá, je zejména proaktivní přístup, ochota učit se a poprat se s úkolem, který je před vámi. Snažte se ukázat, že jste schopni k problémům přistupovat systematicky, že jste schopni v krátkém čase dodat výstup, který možná není stoprocentní, ale má hlavu a patu. Ukažte, že se umíte v problematice rychle zorientovat. A možná se i vám poštěstí nahlédnout pod pokličku CZM, ochutnat to, co se pod ní vaří a třeba i přispět nějakým svým receptem.

Co ti stáž v CZM přinesla a jak dlouho jsi zde strávil?

V CZM jsem strávil rok a půl. Během této doby jsem měl možnost rozšířit si své obzory jak z hlediska znalostí, tak i po stránce zkušeností. Teprve až tlak reálného projektu (byť v prostředí vysoké školy) člověka donutí k tomu vydat ze sebe maximum. Tady už proti vám totiž nestojí pouze váš učitel, ale skutečný interní zákazník se svými požadavky. Jejich naplnění nebo nenaplnění pak neznamená sníženou známku, ale úspěch či neúspěch vašeho projektu. Na druhou stranu se ale stále jedná o studentskou stáž s určitou mírou tolerance, která může být větší než ve firemním prostředí. Pro mě osobně tato zkušenost znamenala praktickou demonstraci v učebnicích hojně zmiňovaného pravidla 80/20. Dosáhnout v krátkém čase s vynaložením přiměřeného úsilí co nejpoužitelnějšího výstupu je jedna z nejcennějších zkušeností, které jsem si z CZM odnesl.

Obecně můžu říci, že centrum mělo zásadní význam v mém osobním rozvoji. Jednak je člověk okolnostmi tlačen k tomu lépe se řídit, efektivněji nakládat se svým časem a zároveň se potká s podobně naladěnými lidmi, kteří již jsou ve svém osobním rozvoji dále, a může tak čerpat z jejich zkušeností.

Měl bys na závěr nějaké doporučení pro ostatní studenty, kteří by uvažovali o absolvování stáže v CZM?

CZM je z pohledu akademických struktur poměrně malé, mladé a neustále se dynamicky vyvíjí. Nečekejte tedy mašinerii, která z vašeho neotesaného já bez velkého úsilí udělá skvost vybroušený podle šablony. Pokud se rozhodnete spojit své síly s CZM, bude záležet zejména na vás, jak se poperete s příležitostmi, které se vám naskytnou, a hlavně jakou měrou vy sami přispějete k vývoji a směřování centra. Nic není jen černé nebo bílé a i tam, kde se nešetří superlativy, se najdou nějaké ty mouchy. Ale pokud se vše uchopí za správný konec, vždy si člověk může odnést to, o čem je celý tento článek – zkušenosti.

Možná se během svého studia stanete součástí CZM a získané zkušenosti vám pomohou se úspěšně uplatnit na trhu práce, jako se to podařilo mně. A možná vás práce v centru nadchne natolik, že se rozhodnete pokračovat v akademické dráze a s CZM budete spolupracovat i v rámci doktorandského studia. Možností je celá řada. A pokud by se mě někdo zeptal, zda bych mu stáž v CZM doporučil, pak by má odpověď zněla: „Rozhodně ano.“

Michal Špeta

Podělte se s ostatními
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *